Вавилон Берлин и Сенке над Балканом – две „тврдо куване“ историјске драме
Сажетак
У раду су анализиране серије Вавилон Берлин (Тиквер, Фон Борис, Хандлегтен, 2017; прве две сезоне) и Сенке над Балканом (Бјелогрлић, 2017; прва сезона) као остварења у којима се жанр историјске драме укршта с елементима неоноара и полицијских серија на заједничком темељу књижевног жанра „тврдо куваних“ криминалистичких романа. Полазећи од премиса о интермедијалним везама књижевности и телевизијских серија (Winckler, Huertas-Martin), анализу теоријски заснивамо на студијама о детективској прози, пре свега жанру америчког криминалистичког романа означеног као hardboiled. Посебна пажња посвећена је ликовима истражитеља (овде полицијских инспектора) и начину на који њихова карактеризација одражава преплитање њиховог професионалног ангажмана на расветљавању злочина, историјских околности у којима се налазе (крај 1920-их) и њихових личних ставова. Како је друштвени контекст једна од кључних тема ових серија, и ликови истражитеља очекивано добијају нову димензију у односу на класичне детективе из „тврдо куваних“ крими-романа – у фокусу није само расветљавање конкретног злочина већ и начин на који полицијски инспектори балансирају између тежње за задовољењем правде, односно очувањем личног интегритета, и лојалности служби и државним институцијама.
Референце
Anderson, Ariston. "Rome Film Fest: Tom Tykwer on What's Next for 'Babylon Berlin'". The Hollywood Reporter, Nov. 5, 2017, Link (9. 11. 2022)
Babylon Berlin (Staffel 1-2). Tom, Тykwer, Achim von Borries, Henk Handloegten, X Filme Creative Pool, 2017.
Bajić, Đorđe. "Danica Pajović o nastanku scenarija za televizijsku seriju 'Senke Balkana': 'Nije život jedan žanr', Filmski centar Srbije 4. 7. 2016. Link (15. 11. 2022)
Beier, Lars-Olav. "Schluss mit Pappmaché-Retro-Nostalgie!". Der Spiegel 12. 10. 2017,
Blank, Juliane. "Berlin, Capital of Serial Adaptation. Exploring and Expanding a Political Storyworld in Babylon Berlin". Interfaces [online] 47 (2022). CrossRef
Chandler, Raymond. "The Simple Art of Murder: An Essay". The Simple Art of Murder. New York: Random House, 1988, 1-18.
Daković, Nevena. "Belgrade between the Wars: Imperial Shadows on the Screen". European Review 28 (1), 2019, 90-101. CrossRef
Даковић, Невена, Александра Миловановић. "Мека моћ Балкана. Мека моћ ТВ серија: Сенке над Балканом". Култура 173 (2021), 83-95. CrossRef
Däwes, Birgit. "Transgressive Television: Preliminary Thoughts". Transgressive Television: Politics and Crime in 21st-Century American TV Series, Birgit Däwes, Alexandra Ganser, Nicole Poppenhagen (eds.). Heidelberg: Universitätsverlag, 2015, 17-31.
Fiske, John, John Hartley. Reading Television. London, New York: Routledge, 1996.
Fiske, John. Television Culture. London, New York: Routledge, 1987.
Fuechtner, Veronika, Paul Lerner. Babylon Berlin: Media, Spectacle, and History. Central European History, 53(4), 2020, 835-854. CrossRef
Hall, Sara F. "Babylon Berlin: Pastiching Weimar Cinema". Communications 44(3), 2019, 304-322. CrossRef
Kuk, Dejvid A. Istorija filma I. Beograd: Clio, 2018.
Landrum, Larry. American Mystery and Detective Novels: A Reference Guide. Westport, CT: Greenwood Press, 1999.
Linkis, Sara Tanderup. "Literary Remediations of Contemporary Television Series: From The Familiar to Storytel Originals". Television Series as Literature, Reto Winckler, Víctor Huertas-Martín (eds.). Singapore: Palgrave Macmillan, 2021, 109-127. CrossRef
McCann, Sean, "The hard-boiled novel," The Cambridge Companion to American Crime Fiction, Catherine Ross Nickerson (ed.). New York: CUP, 2010, 42-57. CrossRef
Mueller, Eddy Von. "The police procedural in literature and on television". The Cambridge Companion to American Crime Fiction. Catherine Ross Nickerson (ed.). New York: CUP, 2010, 96-109. CrossRef
Nedeljković, Miša. Američki noar film. Beograd: Hinaki, 2006.
Renner, Karen J. "'As Literature' Approaches and the Academic Canonization of Television Studies". Television Series as Literature, Reto Winckler, Víctor Huertas-Martín (eds.). Singapore: Palgrave Macmillan, 2021, 19-36. CrossRef
Shaw, Caitlin. "To the Truth, to the Light: Genericity and Historicity in Babylon Berlin". Journal of Popular Film and Television 50 (1), 2022, 24-39. CrossRef
Сенке над Балканом (сезона 1). Драган Бјелогрлић, Cobra film, 2017.
Soltau, Noah. "'Zu Asche, zu Staub': Netflix Acquisitions and the Aesthetics and Politics of Cultural Unrest in Babylon Berlin. The Journal of Popular Culture 54 (4), 2021, 728-749. CrossRef
Švarm, Filip. "Senke su i dalje tu, ali bar maske padaju. Intervju - Dragan Bjelogrlić". Vreme br. 1512-1513 26. 12. 2019. Link (15. 11. 2022)
Watson, Fay. "Babylon Berlin season 4 release date: Will there be another series? Creator drops update". Express May 5, 2020. Link (17. 11. 2022)
Winckler, Reto, Víctor Huertas-Martín. "Introduction: Considering Television Series as Literature". Television Series as Literature, Reto Winckler, Víctor Huertas-Martín (eds.). Singapore: Palgrave Macmillan, 2021, 1-16. CrossRef
Zelenović, Ksenija. Neonoir u savremenoj holivudskoj produkciji: načela obnove klasičnog noira. Beograd: Filmski centar Srbije, 2012.
Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).